Bilgi yönetimi ve öğrenen örgütler / Ali Ekber Akgün ; Halit Keskin, Ayşe Günsel.
Language: Turkish Series: ; genel yayın nu.Publication details: Ankara: Eflatun Yayınevi, 2009.Description: 225 s. : tabl., şekil 24 cmISBN:- 9786054160341 (pbk.)
- HD 30.213 A34 2009
Item type | Current library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
Beykoz Üniversitesi Kütüphanesi | HD 30.213 A34 2009 (Browse shelf(Opens below)) | Available | 00014593 |
Kaynakça ve dizin var.
İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ V BÖLÜM 1. BİLGİNİN EPİSTEMOLOJİK KÖKENLERİ 1 1.1. GİRİŞ 1 1.2. EPİSTEMOLOJİ KAVRAMI 2 1.3. PARADİGMA 3 1.4. BATI EPİSTEMOLOJİSİ 4 1.4.1. EFLATUN VE ARİSTO: BATI EPİSTEMOLOJİSİNİN KÖKENLERİ 5 1.4.2. DESCARTES VE LOCKE: KITASAL RASYONALİZME KARŞI İNGİLİZ EMPİRİSİZMİ 5 1.4.3. KANT, HEGEL VE MARX: SENTEZ GİRİŞİMLERİ 7 1.4.4. YİRMİNCİ YÜZYILDA KARTEZYEN AKIMA YÖNELİK ELEŞTİRİLER 8 1.4.5. PRAGMATİZM 9 1.4.6. POZİTİVİZM 9 1.4.7. POST POZİTİVİZM 10 1.4.8. YAPILANDIRMACILIK 10 1.4.9. ELEŞTİREL KURAM 11 1.5. JAPON ENTELEKTÜEL GELENEĞİ 11 1.5.1. BEŞER VE TABİATIN BÜTÜNLÜĞÜ 11 1.5.2. ZİHİN VE VÜCUDUN BİRLİĞİ (BÜTÜNLÜĞÜ) 12 1.5.3. KENDİ VE DİĞERLERİNİN BİRLİĞİ (BÜTÜNLÜĞÜ) 12 1.6. BİLİMSEL BİLGİNİN KÖKENLERİNE DAİR KAVRAMSAL MODELLER 13 1.6.1. POPPER: BİLİMSEL KEŞFİN MANTIĞI 13 1.6.2. NAGEL: BİLİMİN YAPISI 14 1.6.3. DUBİN: TEORİ KURMA 15 1.6.4. BUNGE: BİLİMİN FELSEFESİ 16 1.7. REFERANSLAR 18 BÖLÜM 2. BİLGİ KAVRAMI VE BİLGİ YARATMA SÜRECİ 21 2.1. GİRİŞ 21 2.2. BİLGİ KAVRAMI 21 2.2.1. AÇIK BİLGİ 23 2.2.2. ÖRTÜK BİLGİ 23 2.2.3. KNOW-HOW 25 2.2.4. KNOW-WHY 26 2.2.5. KNOW-WHAT 26 2.2.6. KNOW-WHO 27 2.2.7. KNOW-WHERE 27 2.2.8. KNOW-WHEN 27 2.3. ÖRGÜTSEL BİLGİ 27 2.3.1. BİLİŞSEL İYELİK PERSPEKTİFİNDEN ÖRGÜTSEL BİLGİ 28 2.3.2. SOSYAL SÜREÇ PERSPEKTİFİNDEN ÖRGÜTSEL BİLGİ KAVRAMI 29 2.4. BİLGİ YARATMA SÜRECİ 31 2.4.1. SOSYALLEŞME 32 2.4.2. DIŞSALLAŞMA 33 2.4.3. BİRLEŞTİRME 33 2.4.4. İÇSELLEŞTİRME 34 2.5. BİLGİ YARATMA SÜRECİ VE OYUN TEORİSİ 35 2.5.1. OYUN TEORİSİ 35 2.5.2. OYUNCU ÖRGÜTLER 36 2.5.3. OYUN TEORİSİNİN UYGULAMAYA GEÇİRİLMESİ 37 2.6. REFERANSLAR 37 BÖLÜM 3. BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI: ÖRGÜTSEL VE ENDÜSTRİYEL SEVİYEDE SINIFLANDIRILMASI 43 3.1. GİRİŞ 43 3.2. SOSYAL SÜREÇ PERSPEKTİFİNDEN BİLGİ YÖNETİMİ 44 3.2.1. BİLGİ YÖNETİMİNİN ORTAYA ÇIKIŞI 45 3.2.2. BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI 46 3.2.3. BİR SÜREÇ OLARAK BİLGİ YÖNETİMİ 49 3.2.3.1. Bilgi Edinimi 50 3.2.3.2. Bilginin Depolanması 50 3.2.4. BİLGİNİN DAĞITILMASI 51 3.2.4.1. Bilginin Yorumlanması 51 3.2.4.2. Bilginin Uygulaması 52 3.3. ÖRGÜTSEL SEVİYEDE BİLGİ YÖNETİMİ ÇEŞİTLERİ 52 3.3.1. DİNAMİK BİLGİ YÖNETİMİ YAKLAŞIMI 56 3.3.2. İNSAN YÖNELİMLİ BİLGİ YÖNETİMİ YAKLAŞIMI 56 3.3.3. SİSTEM YÖNELİMLİ BİLGİ YÖNETİMİ YAKLAŞIMI 57 3.3.4. PASİF BİLGİ YÖNETİMİ YAKLAŞIMI 58 3.4. ENDÜSTRİYEL SEVİYEDE BİLGİ YÖNETİMİ 60 3.4.1. ILKM MODELİNİN BOYUTLARININ SINIFLANDIRILMASI 61 3.4.1.1. Bilgi Kümeleme 62 3.4.1.2. Bilgi Genişlemesi 62 3.4.1.3. Bilgi Takası 63 3.4.1.4. Bilgi Kabulü 63 3.5. REFERANSLAR 64 BÖLÜM 4 ÖRGÜTSEL ÖĞRENME KAVRAMI: ÖĞRENME SÜRECİ, YAKLAŞIMLARI VE SINIFLANDIRMALARINA GENEL BİR BAKIŞ 71 4.1. GİRİŞ 71 4.2. ÖĞRENME KAVRAMI VE ÖRGÜTSEL ÖĞRENME 72 4.3. BİR SÜREÇ OLARAK ÖĞRENME 75 4.4. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMEYE YÖNELİK BÜTÜNSEL YAKLAŞIMLAR 79 4.5. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMEYE YÖNELİK SINIFLANDIRMALAR 81 4.5.1. TEK DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 82 4.5.2. ÇİFT DÖNGÜLÜ ÖĞRENME 82 4İ5.3. ÜÇ DÖNGÜLÜ (DEUTERO) ÖĞRENME 84 4.5.4. PASİF ÖĞRENME 84 4.5.5. AKTİF ÖĞRENME 84 4.6. ÖRGÜTSEL ÖĞRENMEYİ DESTEKLEYEN METOT VE YÖNTEMLER 86 4.7. ÖĞRENME YARATICILIK İLİŞKİSİ 88 4.8. REFERANSLAR 90 BÖLÜM 5. BİLGİ YÖNETİMİ PERSPEKTİFİNDEN ÖRGÜTSEL ÖĞRENME VE ÖĞRENEN ÖRGÜTLER 93 5.1. GİRİŞ 93 5.2. BİLGİ YÖNETİMİ SÜRECİ VE ÖRGÜTSEL ÖĞRENME 94 5.2.1. BİLGİ EDİNİMİ 97 5.2.2. BİLGİNİN YAYILMASI 97 5.2.3. BİLGİNİN YORUMLANMASI 97 5.2.4. BİLGİNİN DEPOLANARAK TEKRAR ERİŞİMİ 97 5.3. ÖĞRENEN ÖRGÜTLER 99 5.4. UYGULAMA TAKIMLARI 104 5.4.1. NÖRAL AĞLAR VE HEBBİAN ÖĞRENME YAKLAŞIMI 106 5.4.2. ÖRNEK VAKA: HP LABORATUARLARINDA GERÇEKLEŞEN UYGULAMA TAKIMLARI TABANLI ÖĞRENME VE DEĞİŞİM SÜRECİ 107 5.4.2.1. Diyalog Sürecinin Gerçekleştirilmesi 108 5.4.2.2. Destek Fonksiyonların Yaratılması 108 5.4.2.3. Uygulama Topluluklarının Ortaya Çıkışı: Harekete Geçmek İçin Networkler 108 5.5. REFERANSLAR 109 BÖLÜM 6. ÖRGÜTSEL HAFIZA VE ENFORMASYON TEKNOLOJİLERİ 113 6.1. GİRİŞ 113 6.2. ÖRGÜTSEL HAFIZA KAVRAMI Z 114 6.3. ÖRGÜTSEL HAFIZA MEKANİZMASI 118 6.3.1. EDİNİM ,118 6.3.2. DEPOLAMA ZZll8 6.3.3. TEKRAR ERİŞİM 120 6.4. ÖRGÜTSEL HAFIZANIN ÜSTLENDİĞİ ROLLER 121 6.5. ÖRGÜTSEL HAFIZA VE İNSAN UNSURU 122 6.6. ÖRGÜTSEL HAFIZA İLE ENFORMASYON TEKNOLOJİLERİ (İT) 123 6.6.1. IT DESTEKLİ ÖRGÜTSEL HAFIZA YAKLAŞIMLARI 124 6.7. ÖRGÜTSEL HAFIZANIN KULLANIMININ SONUÇLARI 126 6.7.1. UNUTMAYI ÖĞRENME (UNLEARNING) 127 6.8. REFERANSLAR 129 BÖLÜM 7. BİLGİ KODLAMA SÜRECİ 133 7.1. GİRİŞ 133 7.2. BİLGİ KODLAMA KAVRAMI 134 7.3. BİLGİ KODLAMA SÜRECİNİN TEMEL PRENSİPLERİ 140 7.4. ÖRTÜK BİLGİYİ KODLAMAK 140 7.5. BİR BİLGİ KODLAMA MODELİ ÖRNEĞİ 145 7.6. TEMEL ARAŞTIRMA İLE UYGULAMALI ARAŞTIRMA ARASINDA BİLGİ KODLAMA YÖNÜNDEN FARKLILIKLAR 148 7.7. BİLGİ KODLAMA DÜZEYLERİ 149 7.7.1. SEZGİSEL BİLGİ 149 7.7.2. ÖRTÜK BİLGİ 150 7.7.3. NİTEL BİLGİ 150 7.7.4. NİCEL BİLGİ 150 7.7.5. BİLİMSEL BİLGİ 151 7.8. BİLİŞSEL BİR SÜREÇ OLARAK BİLGİ KODLAMA 151 7.9. BİLGİ HARİTALARI 152 7.9.1. ENFORMASYONA TEKRAR ERİŞİM 155 7.9.2. DOKÜMAN KÜMELEME 155 7.9.3. BİLGİ HARİTASI YÖNETİMİ SİSTEMİNİN YAPISI 155 7.9.4. BİR BİLGİ HARİTASI MODELİ ÖRNEĞİ 156 7.10. REFERANSLAR 158 BÖLÜM 8. BİLGİ TRANSFERİ 161 8.1. GİRİŞ 161 8.2. BİLGİ TRANSFERİ KAVRAMI 162 8.3. TEKNOLOJİ PERSPEKTİFİNDEN BİLGİ TRANSFERİ 164 8.4. BİLGİ TRANSFERİ KANALLARI 166 8.5. STRATEJİK İTTİFAKLAR 168 8.5.1. STRATEJİK İTTİFAKLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ 169 8.5.2. İTTİFAKLAR YOLUYLA BİLGİ TRANSFERİ 170 8.5.2.1. Lisanslama 171 8.5.2.2. Franchising 171 8.5.2.3. Spin-off Şirketler 171 8.6. BİLGİ TRANSFERİ SÜRECİNİN ETKİNLİĞİNİ BELİRLEMEKTE OLAN TEMEL UNSURLAR 172 8.6.1. GÜVEN 173 8.6.2. KÜLTÜR 173 8.6.3. ÖRGÜTSEL YAPI 174 8.6.4. ÖĞRENME YÖNELİMİ 174 8.6.5. BİLGİNİN KODLANMASI 175 8.6.6. LİDERLİK 176 8.6.7. SORUN ARAŞTIRICI/ÇÖZÜCÜ DAVRANIŞLAR 176 8.6.8. DESTEK YAPILARI I76 8.7. BİLGİ TRANSFERİNİN ÖLÇÜMÜ 177 8.8. REFERANSLAR 178 BÖLÜM 9. BİLGİ PAYLAŞIMI 183 9.1.. GİRİŞ 183 9.2. BİLGİ PAYLAŞIMI KAVRAMI 184 9.3. BİLGİ PAYLAŞIMI SÜRECİNİN ETKİNLİĞİ 186 9.3.1. ÖRGÜTSEL BAĞLAMDA BİLGİ PAYLAŞIMI 186 9.3.2. BİLGİ PAYLAŞIMI SÜRECİNİN ETKİNLİĞİ ÜZERİNDE ROL OYNAYAN FAKTÖRLER 187 9.3.2.1. Bilginin Doğası 187 9.3.2.2. Bireysel Özellikler 188 9.3.2.3. Özümseme Kapasitesi 190 9.3.2.4. Paylaşım için Motivasyon 190 9.3.2.5. Paylaşım Fırsatları 192 9.3.2.6. Örgütsel Mesafe 193 9.3.2.7. Kültürel Mesafe 193 9.3.3. BİLGİ PAYLAŞIMINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER ARASI İLİŞKİLER 194 9.4. ÇOK ULUSLU ŞİRKETLER BAĞLAMINDA BİLGİ PAYLAŞIMI 195 9.5. BİLGİ AĞLARI 196 9.5.1. HOBİ VE PROFESYONEL ÖĞRENME AĞLARI 197 9.5.2. EN İYİ UYGULAMA VE FIRSAT AĞLARI 198 9.5.3. DÖRT AŞAMADA BİLGİ AĞI KURMAK 198 9.5.3.1. Aşama 1: Bilgi Ağına Odaklanma 198 9.5.3.2. Aşama 2: Ağ Bağlamı Yaratmak 199 9.5.3.3. Aşama 3: Ağ faaliyetlerinin Rutinleştirilmesi 199 9.5.3.4. Aşama 4: Değer katmak 199 9.6. REFERANSLAR 200 BÖLÜM 10. BİLGİ EKONOMİSİ VE ENTELEKTÜEL SERMAYE 203 10.1. GİRİŞ 203 10.2. BİLGİ EKONOMİSİ NEDİR? 204 10.3. BİLGİ EKONOMİSİNİN ORTAYA ÇIKIŞI 205 10.4. BİLGİ EKONOMİSİNİN KARAKTERİSTİKLERİ 206 10.5. ENTELEKTÜEL SERMAYE 209 10.5.1. SANAYİ DEVRİMİ ÖNCESİ SERMAYE 211 10.5.2. KLASİK VE NEO-KLASİK EKONOMİDE SERMAYE 211 10.5.3. HİBRİT SERMAYE YAKLAŞIMLARI 212 10.6. ENTELEKTÜEL SERMAYENİN UNSURLARI 215 10.6.1. BEŞERİ SERMAYE 216 10.6.2. YAPISAL (ÖRGÜTSEL) SERMAYE 217 10.6.3. MÜŞTERİ SERMAYESİ 217 10.7. REFERANSLAR 220 DİZİN 223